de saaie waarheid over

afvallen

Jaar in jaar uit leggen we hetzelfde uit aan vrouwen die in januari hebben besloten dat het nu écht tijd is om af te vallen. Alsof 1 januari die magische datum is dat het hen nu wel gaat lukken. Ze staan vol goede moed bij Lioness aan de deur en beslissen om 3 keer per week te komen sporten. 

 

Pas op: ik ga niet zeggen dat ik dat verschrikkelijk vind, maar het is wel zo dat ik dan altijd hun onmiddellijk confronteer met de saaie en harde waarheid over afvallen. Yep, dat is wat Lioness is: brutaal eerlijke coaching! We gaan je niet wijsmaken dat een detoxkuur of een proteïnedieet helpt. Neen, we gaan samen met jou op zoek naar een gezonde balans en een levensstijl waar jij gelukkig van wordt, maar wat als je nu écht wilt afvallen? Wil je vet verliezen, in shape komen, afvallen, strakker worden, hoe je het ook noemt, dan is wat je eet hierin essentieel en dat weet iedereen.

 

De combinatie tussen hard en regelmatig trainen en elke dag dag goed met je voeding omgaan is niet alleen de beste manier om vet te verliezen, maar het is ook de enige manier. Trainen én goed eten.

Tegen een slecht dieet kan je niet aan trainen of anders gezegd:

 

Afvallen mindset

Yup, ik herhaalde dat drie keer in de afbeelding hierboven. Why? Omdat ik wil duidelijk maken dat het zo is dat trainen alleen niet gaat helpen, maar het is ook niet de bedoeling dat je alles ineens verandert! Dus als jij besloten hebt in januari om te starten met Lioness: TOP! Probeer dan in januari en februari al te focussen op het behouden van die gewoonte om consistent 2 keer per week bij Lioness te komen trainen. Vanaf februari zullen we een andere gewoonte en misschien je voedingspatroon even aanpassen. Dat is ook wat we uitleggen in ons allernieuwste e-book (download het hier): door elke maand te focussen op 1 nieuwe gewoonte, ga jij veel meer bereiken op 1 Jaar dan dat je nu ineens alles wilt aanpassen. 

Om te beginnen sporten, is het simpel: schaf jezelf een “Start to Lioness”-pakketje aan, probeer alvast 2 proeflessen bij Lioness en daarna kies je voor een abonnement van 2 Keer per week zodat je jezelf die stok achter de deur geeft om consistent 2 keer per week te komen sporten!

Zodra jij consistent aan het sporten bent, we can talk about food, want uiteindelijk is dat zoals hierboven uitgelegd, wel essentieel! 

En goed nieuws: een goed voedingsplan is niet ingewikkeld. Het gaat vooral om de totale energie die je per dag (of eigenlijk per week) binnenkrijgt ten opzichte van wat je verbruikt. That’s it in a nutshell.

Als je vet kwijt wilt, moet je net onder je dagelijkse caloriebehoefte gaan zitten, maar ook weer niet te laag zodat je zeker nog kan presteren en dat je geen honger krijgt. je hebt als vrouw een kilocalorie of 1800 à 1900 nodig. Als je dat eet, kom je niet aan en val je niet af. LET OP: dat is een schatting, want het schilt enorm van vrouw tot vrouw dus we raden je aan om een kennismakingsgesprek in te boeken zodat we ook dit voor jou kunnen berekenen.

 

ENERGIEBALANS

Eet je minder dan je nodig hebt, dan kom je dus in de ‘min’ te staan en ga je afvallen. Een negatieve energiebalans noemen wij dat. Doe dat een flink aantal dagen achter elkaar en je zal zien dat je weegschaal steeds minder gewicht aangeft.

Er zijn een aantal manieren om je dagelijkse caloriebehoefte te berekenN; De beste manier is om je vetvrije massa te berekenen. Op vasis daarvan kan je exact uitrekenen wat je dagelijkse energoebehoefte is. In ons training center doen we dit

 

Even voor het gemak: gemiddeld moet je denken aan ongeveer 1900 à 2100 voor een vrouw. Als je dat op dagelijkse basis binnenkrijgt aan energie , zal je niet veel afvallen of aankomen.

Wij vergelijken het ook vaak met een portefeuille: aan het begin van de dag krijg je eigenlijk 1900 EUR. Als je meer geld uitgeeft dan je hebt gekregen, kom je in de schulden (kom je bij). Als je minder geld uitgeeft dan je hebt gekregen, kan je geld sparen (en val je af).

Uiteraard verbrand je met hard trainen ook aardig wat calorieën. Denk aan 300 à 500 per training (zo eentje bij Lioness dan hé;-)). Daarom zou je dus ook in een negatieve energiebalans kunnen komen, maar ja… je traint niet elke dag. En dat is OOK NIET NODIG! Calorieën verbranden is niet het enige wat trainen doet, maar dat is voor later!

BEREKENING

Stel je bent een vrouw en je traint 3 keer per week en je wilt vet kwijt. Je energiebehoefte is 1900 kcal per dag. Je zou hier 300 kcal per dag onder kunnen gaan eitten. Dat is niet extreem veel, maar wel voldoende om af te vallen.

Als je het schematisch bekijkt, kan je je eigen afval-plan lmaken:

– 7 dagen x 1900 kcal= 13.300 kcal

– Caloriereductie door voeding aan te passen (7×300 kcal)= 2.100 kcal

– Extra verbranding door workouts (3×400) = 1.200 kcal

– weektotaal= 10.000 kcal

– dagtotaal (10.000 gedeeld door 7) = 1.430 kcal

– Negatieve energiebalans van gemiddeld 470 kcal per dag

1 KILO VET PER 2 WEKEN 

Als jke deze (hele theoretische) rekensom  voor jezelf maakt, heb je dus een dagelijkse negatieve energiebalans van 470 kcal. Dat is best veel. 1 kilo opgeslagen lichaamsvet is ongeveer 7000 kcal. Met deze berekening val je dus 1 Kilo vetmassa af in 2 weken.

Is dat al? Hoor ik je al denken. Ja dat is ‘al’ qua vet, want als je afvalt, val je niet alleen vetmassa af, maar ook intracellulair vocht en ander weefsel. Je kan de kilo’s die je kwijt raakt ongeveer verdubbelen. Met bovenstaand schema zou je dus ongeveer een kilo per week kunnen verliezen (waarvan ongeveer de helft lichaamsvet)

EN DAN NU DE KANTTEKENING

Alles hierboven is theorie: 7 dagen in caloriereductie zitten is niet realisict. 5 dagen op reductie en 2 dagen (heel vaak is dit het weekend voor mensen) op de energiebalans is wel realistisch. Veel mensen zitten zelfs 1 dag per week boven de energiebalans, maar het allerbelangrijkste is dat je eigenlijk op weekbasis er onder blijft.

En zelfs 5 dagen is ook zwaar. Je moet serieus goed opletten wat je eet, want we eten vaak veel meer calorieën dan we denken. Heel veel mensen gaan hier de mist mee in.

Even een klein voorbeeldje: een halve avocado of 230 cashewnootjes is al 200 kcal.

Een ander iets is dat heel wat mensen ook meester zijn in compenseren. Er zijn veel onderzoeken naar onbewust (en bewust) compensatiegedrag. Zo eten mensen die hebben gesport, die dag vaak iets meer en bewegen ze iets minder. Zo maak je de negatieve energiebalans dus kleiner of doe je het teniet.

 

WILLEN WE DAN ZEGGEN DAT JE ALTIJD CALORIEËN MOET TELLEN?

Niet altijd, maar het is wel een begin om ervoor te zorgen dat jij jezelf er even bewust van wordt van wat je allemaal in je mondje stopt. En dat je ook stopt met het excuus ‘Ik val niet af omdat ik te weinig eet” of “Zo raar. Ik train keihard, maar ik val toch niet af”. Dat komt dus simpelweg omdat je niet in een negatieve energiebalans zit. In scenario 1 zal je hoogstwaarschijnlijk eetbuien hebben en in scenario 2 zal je hoogswaarschijnlijk ook (on)bewust compensatiegedrag hebben voor het vele sporten.

Het lichaam werkt heel simpel. Wat moeilijk is, is ons gedrag en onze mindset aanpassen. En heel veel mensen snappen door de honderden methodes, hypes en vreemde diëten, nieet meer waar het echt om draait: de energiebalans én dat is de saaie waarheid van afvallen.

Dus wil jij:

✅Starten met het opbouwen van nieuwe gewoontes?

✅Oude, ongewenste gewoontes afleren?

✅Onze FLY (First Love Yourself) mindset ontdekken?

✅Weekmenu’s op maat krijgen? Jouw haalbare en gezonde Lioness lifestyle opbouwen?

✅Bewust leren zondigen en genieten?

✅En dat allemaal met de geweldige support van je Lioness coaches en de andere leeuwinnen?!!

ZORG ER DAN VOOR DAT JE ALS DE BLIKSEM OP KENNISMAKINGSGESPREK BIJ LIONESS KOMT! WIJ WILLEN JE HIERBIJ ZO GRAAG HELPEN!