A Healthy Lioness Lifestyle Daily Checklist dat gewoon werkt

Het opbouwen van een gezonde levensstijl kost tijd en het is meer dan alleen een goede voornemen voor het nieuwe jaar.

Als het gemakkelijk was om gezonde leefgewoonten op te bouwen, waarom zouden heel wat mensen dan wachten tot oudejaarsavond om eraan te beginnen?  En waarom loop het zo vaak mis?

Heel vaak komt dit omdat mensen wel eventjes nadenken over de doelen die ze willen behalen, maar dan door het verleden of gewoon door andere omstandigheden- het bos door de bomen niet meer zien en hun doelen en de acties die ze daarvoor moeten nemen verdwijnen al snel uit hun gedachten.

Daarom hebben wij al onze Lionesses deze week alvast een Lioness Lifestyle Weekplanner als eindejaarsgeschenkje gestuurd Ons doel daarmee was simpel. Jullie helpen om jullie doelen en daarbij horende acties dagelijks in zicht te houde en jullie zo steunen in het on track blijven van hun Lioness Lifestyle.

De planner legt de nadruk op onze 4 Lioness Pilaren :

  • Get your Booty On: alles wat te maken heeft met training en beweging
  • Fuel your Booty Right: alles wat te maken heeft met voeding, water, vitamines en mineralen
  • F.L.Y. like a Lioness: ook een gezonde en positieve mindset is enorm van belang alsook voldoende selfcare mag niet ontbreken in jouw gezonde levensstijl.
  • Track like a Lioness: Hoe kan je jouw resultaten nu echt goed beoordelen? Want de voordelen van deze lifestyle reiken echter veel verder dan vetverlies.

In het kadertje van “MY HABIT GOALS” dagen we onze leeuwinnen uit om enkele habit goals op te stellen die hen kunnen helpen elke dag verder toe te werken naar hun eigen Lioness Lifestyle en hun voeding- en welzijnsniveau een BOOST te geven.

In deze blog geven we alvast enkele voorbeelden om jullie op weg te helpen voor het opstellen van JOUW HABIT GOALS waar jij je op wilt focussen:

HABIT GOAL 1 : Drink 1,5 – 2 liter per dag                

LIONESS PILLAR: Fuel Your Body Right

Water drinken: het is en blijft een gewoonte waar heel wat mensen moeite mee hebben. Nochtans, als jouw doel is om af te vallen, dan heb je écht wel water nodig! Zonder water en hydratatie heb je een disbalans en dan kan je nog zo gezond eten, maar je lichaam zal niet optimaal functioneren. En dat wil je natuurlijk voorkomen.

Dus zoek een manier dat werkt voor jou om toch 2 liter per dag te drinken? Is het door een app te gebruiken, door een wekker te zetten als reminder, door telkens je rechtstaat een glas water te drinken, you name it… maar zeg niet gewoon: Nu ga ik het doen, denk ook na over hoe je het dan gaat doen en blijf zoeken naar een methode dat werkt voor jou tot het lukt!

HABIT GOAL 2: Eet vier verschillende soorten groenten over de hele dag (min. 250-400 gr groenten)

LIONESS PILLAR: FUEL YOUR BOOTY RIGHT

We raden niet iedereen aan om voeding af te wegen, maar we raden wel iedereen aan om 4 verschillende soorten groenten over een hele dag te eten. Waarom de hoeveelheid van 4? Het is heel simpel. In principe weegt één portie groente al zeker 100 gram dus als we het doel op 4 zetten dan zal je zeker wel voldoende groenten binnen hebben elke dag!

Natuurlijk willen we niet dat je elke dag 4 komkommers eet. Vandaar dat we zeggen 4 verschillende soorten groenten of met andere woorden: EAT THE RAINBOW, 4 verschillende kleuren, want in elke kleur groente zitten weer andere vitamines en mineralen.

JA MAAR… Groenten zijn duur! Ho zeg, de dokter is ook duur 😉 En die heeft het al druk genoeg. Hoe meer seizoensproducten jij koopt , hoe minder je portemonnee zal klagen. En het is best oké om diepvriesgroenten te kopen hoor. Die hebben trouwens vaak nog meer voedingsstoffen dan verse groenten!

HABIT GOAL 3: EET TWEE STUKKEN FRUIT PER DAG

LIONESS PILLAR: FUEL YOUR BOOTY RIGHT

En wederom: elk stuk fruit is goed! Ja, het ene fruit is rijker aan suiker dan het andere fruit, maar EAT THE RAINBOW: kies voor 2 verschillende kleuren van fruit! Het gaat weer om hetzelfde als hierboven. Meestal is één stuk fruit al ruim 100 gram, dus dan zit je met een doel van 2 stukken fruit per dag wel safe en door weer te variëren in kleuren, varieer je ook weer in vitamines en mineralen: dat is een WIN-WIN!

HABIT GOAL 4: Wake up 15 minutes earlier!

LIONESS PILLAR: FLY MINDSET EN SELFCARE

Of er nu echt voordelen zijn aan vroeger opstaan? Voor sommige mensen waarschijnlijk wel. Stel je voor dat jij iemand bent die altijd lang uitslaapt, dan is de kans groot dat jouw dag gehaast zal zijn, wat mogelijk zorgt voor stress. In feite bepaalt het eerste uur van de dag en hoe je het besteedt vaak je tempo en mentale toestand voor de rest van de dag. Door eerder wakker te worden- of het nu 15 minuten of een half uur is, kan je al sporten, je maaltijden klaarmaken en dus de stress in je dagdagelijkse leven verminderen.

HABIT GOAL 5: EET VOLKOREN GRAANPRODUCTEN & KOOLHYDRATEN

LIONESS PILLAR: FUEL YOUR BOOTY RIGHT

 Een goed voornemen is heel vaak weinig tot geen koolhydraten meer eten, maar het zou beter zijn als jij beslist om vanaf nu gewoon te focussen op volkoren koolhydraten zoals zilvervliesrijst, volkorenbrood, havermout, volkoren pasta, volkoren couscous, quinoa, etc.

Los van het feit dat ze in vergelijking tot de “witte” variant je langer een verzadigd gevoel geven en dat je er meer en langer energie uit kunt halen, bevatten ze ook nog een hoop voedingsvezels, vitaminen en mineralen.

HABIT GOAL 6: DOE MINSTENS 2 SPIERVERSTERKENDE WORKOUTS PER WEEK

LIONESS PILLAR: GET YOUR BOOTY ON

We moeten jullie al lang niet meer uitleggen waarom het zo belangrijk is spierversterkende workouts te doen: een goede Lioness Power Hour, Bootcamp of Core 2 keer per week doen wonderen en YOU KNOW IT! Soms is het moeilijk – en zeker nu alles digitaal is – om je echt er twee keer per week aan te zetten, maar PLAN IT & DO IT!

HABIT GOAL 7: EET IN ELKE MAALTIJD EEN BRON VAN EIWITTEN

LIONESS PILLAR: FUEL YOUR BOOTY RIGHT

Dagelijks zou er toch wel zuivel en/of zuivelvervangers, vlees, vis en/of vleesvervangers op je menu moeten staan. Deze zijn allemaal goed voor de eiwitten! Eiwitten zijn niet alleen nodig wanneer je sport of aan bodybuilding doet! Elke persoon heeft voldoende eiwitten nodig. Eiwitten zorgen voor het teransporteren van voedingsstoffen, het samentrekken van spieren en het herstellen van spierschade en cellen.

Denk bij eiwitten ajb niet alleen aan kip en eieren, maar ook aan vlees, zuivel en ook niet-dierlijke producten zoals peulvruchten(waaronder soja), linzen, kikkererwten, granen, noten  en zaden, want ook die bevatten eiwitten.

HABIT GOAL 8: PLAN 1 SELF CARE MOMENTJE IN PER WEEK

LIONESS PILLAR: FLY & SELF CARE

Self care is een gevaarlijk woord en dat besefte ik pas enkele weken geleden, want voor de ene persoon is ECHTE self care in de zetel ploffen en Netflix kijken. Voor mij is dat bijvoorbeeld een self care momentje, het gebeurt niet elke dag en soms zelfs niet elke week, want ik plan mijn week vol met werken, trainen, eten en lezen! Dus als ik dan eens in de zetel plof en aan niks “denk” is dat self care. 

Een persoon die echter elke dag in de zetel ploft na een hele dag thuisgewerkt te hebben , die doet niet aan self care door nu met een gezichtsmaskertje in de zetel te ploffen. Dat is niet per sé zelfliefde in mijn ogen. Mijn visie is dat deze persoon zelfliefde zal toepassen als zij zichzelf even een schop onder de kont geeft en haarzelf aanzet om nog even wat meer te bewegen of te trainen.

HABIT GOAL 9: ZORG VOOR JE DAGDAGELIJKE BEWEGING

LIONESS PILLAR: GET YOUR BOOTY ON

Dagelijks fysiek actief zijn, betekent niet dat je elke dag moet sporten. Zoals hierboven al gezegd doe je idealiter al zeker 2 spierversterkende workouts per week. Toch zijn er heel wat dames- zeker nu met het tele- en thuiswerken- die zeggen: tja ik beweeg heel weinig, maar weet je: ik train toch 2 keer per week.

Wel euhm… dan is die dagdagelijkse beweging toch wel een werkpuntje voor je hoor!

            Hoe kan je nu dagelijks meer bewegen als je constant meetings hebt?

Hier alvast enkele tips:

  • Ga elk halfuur eens even weg van je stoel
  • Ga regelmatig eens rechtstaand werken
  • Plan eens wandelmeetings als er eigenlijk geen powerpoint nodig is (Dit is zelfs beter voor de creativiteit)
  • Als het een lange vergadering is,waarbij je niet wegkan, sta dan telkens recht achter je stoel wanneer er van agendapunt gewisseld wordt! Waarschijnlijk kijken je collega’s eerst raar, maar daarna zullen ze je wel nadoen😊
  • Wanner je telefoneert, wandel je standaard rond!
  • Zet de vuilbak in een andere kamer zodat je regelmatig er naartoe moet wandelen.

HABIT GOAL 10: BE POSITIVE

LIONESS PILLAR: FLY LIKE A LIONESS

Er bestaat niet zoiets als een perfecte dag of perfecte week. Tijdens deze reis zal je eens obstakels tegenkomen of zal je vinden dat je iets niet zo goed hebt gedaan. In dat geval vragen we je toch om dat negatieve duiveltje zo snel mogelijk uit te schakelen en jezelf te concentreren op de dingen die je wel goed gedaan hebt! Voor sommigen is dit een goede Habit Goal om aan te werken door te zeggen: elke dag schrijf ik op wat er goed gegaan is!

 Keep in mind waarom jij bent begonnen aan deze reis naar een Lioness  Lifestyle?

Je bent hoe dan ook goed genoeg: jij werkt aan je Lioness Lifestyle omdat je extra goed voor jezelf en je lichaam wilt zorgen en/of je mindset wilt trainen. En dat begint dus altijd uit liefde voor jezelf. F.L.Y.: First Love Yourself is de basis van heel onze lifestyle! Je doet dit voor jezelf- om gelukkiger, energieker en vol zelfvertrouwen te zijn!

HABIT GOAL 11: Gebruik je Lioness Lifestyle Weekplanner

LIONESS PILLAR:  TRACK LIKE A LIONESS

TAKE-OFF ZONE

Het laat je elke week FLY-en door jezelf 1 POWER MESSAGE per week te geven.

Het remind je week in week uit wat jouw MAIN GOAL is waar jij naartoe aan het werken bent

TRACK ZONE 

Het geeft je elke week de kans om te focussen op 4 habits die een gigantisch verschil kunnen maken op de lange termijn en ja hoor… het is normaal als je enkele weken dezelfde habits behoudt! Het kan soms zelfs 2-3 maand duren voordat je een gewoonte helemaal onder de knie hebt, maar blijf het tracken zo blijft het on top of your mind!

WEEK PLANNING ZONE 

Hoe je de weekplanner gebruikt, kan je zelf kiezen. Voor het inplannen van je maaltijden, voor inplannen van je workouts, voor het opschrijven van wat je werkelijk gegeten hebt, voor het inplannen van je mealprep, je boodschappen of wat dan ook.

 Eén ding is zeker: het geeft je structuur en helpt je op verschillende vlakken die er zeker toe doen:

Het helpt je dagelijks om bij te houden hoe je het doet op vlak van voeding, op vlak van water intake, op vlak van training en op vlak van dagelijkse beweging.

TRANSIT ZONE

Last but not least is er dan de transit zone waar je even terugkijkt op de voorbije week.

Hoe scoor je op de verschillende Lioness Lifestyle pilaren, waar ben je trots op, waar had je moeite mee en waar ga je volgende week nog meer op letten.

Dit moment van reflectie is cruciaal om verder te gaan in jouw reis naar een Lioness Lifestyle that works for you!

Er zijn ongetwijfeld nog meer habit goals die je kan kiezen en wij zijn enorm benieuwd naar welke habit Goals jij op je planner hebt gezet.